نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی

اما وصيت هاي ديگر، [که] عمده آنها نماز است. نماز را بازاري نکنيد؛ (1) اول وقت به جا آوريد با خضوع و خشوع؛ اگر نماز ا تحفظ (2) کرديد همه چيزتان محفوظ مي ماند و تسبيح صديقه کبري سلام الله عليها و آيه الکرسي در تعقيب نماز ترک نشود...ودرمستحبات (تعزيه داري و زيارت حضرت سيد الشهداء) مسامحه ننماييد و روضه هفتگي ولو دو سه نفري باشد؛ اسباب گشايش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمت آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و غيرهما را به جا بياوريد. هرگز حق آن بزرگوار ادا نمي شود و اگر هفتگي ممکن نشد دهه اول محرم ترک نشود.
ديگر آن که، اگر چه اين حرف ها آهن سرد کوبيدن است، ولي بنده لازم است بگويم:
-
اطاعت والدين،
- حسن خلق،
- ملازمت صدق،
- موافقت ظاهر با باطن،
- و ترک خدعه و حيله،
- و تقدم در سلام،
- و نيکويي کردن با هر بر و فاجر، (3)
- که دل هيچکس را نرنجانيد،
- دل هيچکس را نرنجانيد،
- دل هيچکس رانرنجانيد.
تا تواني دلي به دست آور
دل شکستن هنر نمي باشد

(عن تقرير الاحقر علي بن الحسين الطباطبائي)(4)

پي نوشت :
 

1. يعني صدق و اخلاص را مراعات کنيد و برا ي خدا بخوانيد نه براي ارائه به مردم و خلق خدا.
2. مواظبت.
3. مگر در جايي که خدا نهي کرده. اينها را که عرض کردم و امثال اينها را مواظبت نماييد
4. (درياي عرفان ص 119 و 120).
 

 



:: برچسب‌ها: وصیت نامه , قاضی , نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
یکی از مشایخ نقل کرده است که:

 شبی من و پدرم مقابله کتاب حدیث می کردیم و هر جا که به اسم مبارک حضرت رسول ،اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّدمی رسیدیم ، صلوات می فرستادیم . جمعی کثیر از همسایگان از دور و نزدیک ما ،دیده بودند که از موضع مقابل ، عمودی از نور مرتفع گردیده و به آسمان پیوسته است و اطراف و جوانب محله به آن روشن گردیده است.

 

منبع:

موسوی مطلق،سید عباس /سرمه ایمان /ص ۴۰



:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
حاج اسماعیل دولابی در خصوص تقویت ایمان سالک می فرمودند:

بر پیغمبرصلّ الله علیه وآله و سلّم صلوات بفرست که قوه شما زیاد می شود.هر وقت دعایی می شنوی یا مصیبتی از خوبان می شنوی و ناراحت می شوی ،آهسته صلوات بفرست. این قوه و ظرفیت شما را زیاد می کند.صلوات ظرف انسان را بزرگ می کند.یعنی آدمی که ضعف اعصاب دارد کوچک است . اگر یک شب نمازش عقب و جلو شود ، خودش را می خورد،یا اگر یک شب موفق شود ، بی قرار می شود و ادعا می کند ، به برکت صلوات این حالت از او رفع می شود.صلوات در خوشی و نا خوشی به انسان قوت می دهد و بهجت می آورد و غم را زائل می کند. آنجا که سرور است، آن را بزرگ تر نشان می دهد.صلوات در راه خدا به انسان خیلی کمک می کند.در بین دعا ها برای رفع خستگی و باز شدن نطق وراه افتادن زبان مفید است . هر وقت با خدای خود صحبت می کنی ،اگر دیدی زبانت تعطیل شد و نتوانستی حرف بزنی ، صلوات بفرست ، دوباره نطقت باز می شود ...انسان گاهی در می ماند که به خدا چه بگوید ، صلوات راه را باز می کند

منبع:

طوبای محبت ۱ / ص ۱۲۴



:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
جضرت آیت الله بهجت در خصوص ازدیاد حب الهی  و بالا رفتن مرتبه فرموده اند:

کار آسان و کوچک و مفید- بعد از ملاحظه واجبات و محرمات - صلوات فرستادن است .صلوات محبت آور است و محبت انسان را بالا می کشد.

 

منبع:

نفس مطمئنه / ص ۳۵



:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
شخصی خدمت آیت الله بهجت رسید و عرض کرد :

 برای نفی خواطر (پاکیزه کردن دل و ذهن از هر چه جز خدا )چه کنیم؟ فرمودند :ضدش را انجام دهید ؛ یعنی استغفار کنید و صلوات بفرستید که ضد آن خواطر هستند.

 

منبع:

نفس مطمئنّه /ص ۵۶



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
از آیت الله بهجت پرسیده شد:آیا برای تشرف ذکر یا دعا یا عمل خاصی را توصیه می کنید؟ فرمودند: زیاد صلوات بفرستید و به وجود مقدس آن حضرت اهدا کنید . با دعای تعجیل فرج آن حضرت . به مسجد جمکران مشرف شوید و نماز های آن مسجد را ادا کنید.

 

منبع:

پرسش های شما پاسخ های آیت الله بهجت / ص ۵۳



:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
بسم اـ الرّحمن الرّحیم

الحمدـ ربّ العالمین وصلّی اـعلی خیر خلقه محمّد وآله الطّاهرین

 

و بعد، بر طالبان نجات و سعادت ابدی مخفی نماناد که اهل نجات دو طایفه می باشند:

یک طایفه اصحاب یمین و طایفه دیگر مقرّبین اند و اگر طالب سعادت، عمل به وظیفه اصحاب یمین، که ترک معصیت باشد، نمود از آنها خواهد شد.

مقرّبین، علاوه بر آنها وظیفه دیگر دارند که غرض بیان آنها نیست.1

اوّل، باید فهمید که اگر شخص انسانی فهمید حقارت و پستی خود را، هم بعد از آن فهمید عظمت و قدرت حضرت ملک الملوک را،البته خواهد فهمید که قدم جرأت برداشتن و اقدام به معصیت نمودن در حضور چنین سلطان عظیم الشأن، در نهایت قبح و شناعت و بدبختی می باشد; چرا غافل است از قدرت قادری که اگر اراده نماید فنای همه موجودات را به محض اراده آن سلطان عظیم الشأن، همگی بر باد فنا رفته، ملحق به معدومات خواهد شد.

این که می بینی معصیت در نظرت سهل شده، به جهت اموری چند است که بعضی از آنها را ذکر می کنیم:

اوّل، فکر خود را تماماً متوجّه به  دنّی کرده ای. از این جهت بالمرّه از نفع و ضرر اخروی غافل شده ای. نمی دانی چه بسیار بسیار منافع و سعادت ابدیّه از تو فوت شد و چقدر ضررهای بزرگ بسیار به خود، زده ای.

ثانی، عجز و حاجت و فقر خودت را ملتفت نیستی که ذرّه ذرّه بدنت به حفظ کارکنان او، که ملائکه باشند، بر پاست.

ثالث، نمی دانی که در هر آنی از آنات، درهر جزء از اجزاء بدنت، نعَم غیر متناهیه، مرحمت از او شده و می شود که به بیان و بنان، ممکن نیست حصر آنها.2

با این حال، چگونه نعمت او را در معصیت او صرف می کنی؟

رابع، چگونه غافلی از عقوبات سخت او، مگر نمی دانی که ما بین مرگ و قیامت هزار غصّه هست و آسان ترین آنها تلخی جان کندن است. چرا از شداید قیامت، غافلی؟ امان از روزی که از دهشت و وحشت او، مقرّبین در خوف و اضطراب می باشند. چرا نباشند؟ از روزی که زمینش و هوایش آتش و جهنم به اطراف خلایق محیط و ملایک غلاظ و شداد در بگیر و ببند. نیکان دروحشت واضطراب و بدان در شکنجه و عذاب، آفتاب در بالای سر و زمین گرم تر از کوره آهنگر. خطر حساب از یک طرف و دهشت صراط از یک طرف و حال، کار هنوز به جهنّم نرسیده، از آتش و سلاسل و اغلال او بگویم یا از مار و عقربهایش بیان نمایم.3

خلاصه، اینه، مختصر نویسی است و این فقراتی که گفته شد، از هزار یک بیان نشد.

تمام سفارشات این بینو، به تو اهتمام در ترک معصیت است. 4

اگر این خدمت را انجام دادی، آخر الأمر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید.

البتّه البته در اجتناب از معصیت کوتاهی مکن و اگر خدای نکرده معصیت کردی زود توبه نما و دو رکعت نماز به جا آور و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کن و سر به سجده بگذار و در سجده از حضرت پروردگار عفو بخواه و امیدوارم عفو بفرماید5.

* معاصی کبیره در بعضی رساله عملیه، ثبت شده یاد بگیر و ترک نما. و زینهار پیرامون غیبت و دروغ و اذیت مگرد6.

* اقلاّ یک ساعت به صبح مانده بیدار شو و سجده به جا بیاور.

و آنچه در منهاج النجاة7 مرحوم ملا محسن فیض، رضوان اللّه جلّ جلاله علیه، مذکور است کافی و شافی است از برای عمل شب و روز تو، به همان نحو عمل نما.

* وسعی کن که عمل و ذکرت به محض زبان نباشد و با حضور قلب باشد که عمل بی حضور، اصلاح قلب نمی کند، اگر چه ثواب کمی دارد8.

* البتّه البتّه از غذای حرام فرارکن. مخور مگر حلال.  

غذا را کم بخور، یعنی زیاده برحاجت بُنیه مخور. نه چندان بخور که ضعفت بیاورد و به سبب ضعف از عبادت مانع شود.

هر قدر بتوانی روزه بگیر به شرطی که شب جای روز را پر نکنی.

الحاصل، غذا به قدر حاجت بدن ممدوح و زیاد، و کم هر دو مذموم9.

* و شروع کن به نماز با قلب پاک از حقد و حسد وغَلّ و غش مسلمانان، و لباس و فرش و مکان نمازت باید مباح باشد.

اگر چه مکان،غیر محل جَبْهه [پیشانی] نجس بودنش به نجاست غیر متعدّیه، نماز را باطل نمی کند، ولی نبودنش بهتر است.

و بایست، به نماز ایستادن بنده در حضور مولای جلیل، با گردن کج و قلب خاضع و خاشع10.

* بعد از فریضه صبح، هفتاد مرتبه استغفار و صد مرتبه کلمه توحید ودعای مصباح مشهور بخوان11 و تسبیح سیّده نساء12 را بعد از فریضه ترک مکن.

* هر روز، هر قدر بتوانی، لااقل یک جزء قرآن با احترام و وضوع و خضوع و خشوع بخوان و در بین خواندن، حرف مزن، بگو به قدر ضرورت.13

* و در وقت خواب، شهادت را بخوان و آیة الکرسی و یک مرتبه فاتحه و چهار مرتبه سوره توحید و پانزده مرتبه سوره قدر و آیه (شهداللّه) را بخوان و استغفار هم مناسب است.

و اگر بعضی از اوقات بتوانی سوره مبارکه توحید را صد مرتبه بخوانی بسیار خوب است.

و از یادمرگ غافل مشو.

و دست بر گونه راست گذاشته به طرف راست، با یاد خدا بخواب.

و از وصیت کردن غافل مشو14.

* و ذکر مبارک (لا اله إلاّ انت سبحانک إنّی کنتُ من الظلمین) را هر قدر بخوانی و در هروقت، بسیار خوب است.15

* . اول، در شب و شب جمعه در هر یک، صد مرتبه سوره مبارکه قدر را بخوان و دعای کمیل16 را درهر شب جمعه ترک مکن و مناجات خمسة عشر17 را. حال تو با هر کدام از آنها مناسب باشد، لاسیما مناجات مساکین و تائبین و مفتقرین و مریدین و متوسلین و معتصمین را بسیار بخوان و دعای صحیفه کامله هر کدام در مقام مناسب، بسیار خوب است.

* و در وقت عصر، هفتاد مرتبه استغفار و یک (سبحانه اللّه العظیم سبحان اللّه18 وبحمده) 19بخوان و استغفارات خاصّه را هم بخوان و سجده طویله 20را فراموش مکن و قنوت طول دادن بسیار خوب است وهمه اینها با ترک معاصی، خوب است.

 

والسّلام علی من اتّبع الهدی

 

 


پی نوشتها

1 . در نگاه قرآن و روایات، با یک تقسیم انسانها را به سه دسته می توان دسته بندی کرد: مقرّبین و سابقون، اصحاب میمنة و اصحاب یمین، اصحاب مشئمة و اصحاب شمال; زیرا نفوس بشری در پیمودن راه کمال سه دسته اند:

 

1 . کسانی که از بند هوانرسته و در زندان گرفتار مانده اند، دنیا زده اند و از راه مانده.

2 . کسانی که پا بر هوس نهاده اند و از بند نفس رسته اند. اینان گرچه در دنیا فراز و نشیب داشته اند، در جهاد با نفس گاهی مغلوب می شده اند، ولی به هر حال خدا را با ایمان .. از انگیزه های طبیعت ملاقات کردند. اینان اصحاب یمین هستند که در سوره (مدّثّر)، چنین معرفی شده اند:

 

(کل نفس بما کسبت رهینة إلاّ اصحاب الیمین)

 

هر نفسی گرفتار کرده های خویش است، جزاصحاب یمین.

آنان که قلبشان را با ایمان و عقاید راستین آراستند و کردارشان را در پرتو احکام خد، جهت دادند.

در سوره واقعه، مکانت اصحاب یمین، در گذر از این دنیا و جای گرفتن در آخرت ترسیم شده است:

 

(و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین، فی سدر مخضود…)

 

گروه دیگری مقربانند که در کوی حق مقام کرده اند. آنان نه خود بینند و نه عمل خویش. فانی در حقّند، نه حسابی دارند و نه کتابی، نه موقفی و نه ایستگاهی.

 

(… فانهم لمحضرون، إلاّ عباداللّه المخلصون) صافات/128.

 

اینان، به کمال عبودیت رسیده اند. از همه، حتّی خود منقطع شدند. جز او هیچ نبینند و با نگاه او همه چیز بینند.

در سوره آل عمرانی، حضرت عیسی به این وصف ستوده شده است: (… وجیها فی الدّنیا والآخرة ومن المقرّبین)

در سوره واقعه به (السّابقون السابقون) ستوده شده است/45.

و به روح و ریحان و بهشت و ولایت الهی وعده داده شده اند: (فأمّا ان کان من المقربین فروح وریحان وجنّة نعیم).

در وصف مقرّبان و دو دسته دیگر روایاتی چند آمده است، به یکی از آنها بسنده می کنیم:

امام صادق می فرماید:

 

(إنّ اللّه تبارک و تعالی خلق الخلق ثلاثة اصناف وهو قوله عزّوجل: (وکنتم ازواجاً ثلاثه) قال: فالسّابقون هم رسول اللّه وخاصّة اللّه من خلقه جعل فیهم خمسة ارواح ایّدهم بروح القدس فیه، عرفوا الأشیاء وایّدهم بروح الإیمان فیه حافوا اللّه عزّوجلّ وایدهم بروح القوة فیه، قدروا علی طاعة اللّه. وایدهم بروح الشهوة فیه اشتهوا طاعة اللّه، عزّوجلّ، وکرهوا معصیته وجعل فیهم روح المدرج الّذی به یذهب الناس ویجیئون وجعل فی المؤمنین أصحاب المیمنة روح الإیمان فیه حافوا اللّه وجعل فیهم روح القوّة فیه قوّ و علی طاعة اللّه وجعل فیهم روح الشّهوة فیه اشتهوا طاعة اللّه وجعل فیهم روح المدرج الّذی یه یذهب النّاس ویجیئون). صافی، ذیل سوره واقعه; المیزان، ج19، سوره واقعه; ج20، سوره مدثر.

 

2 . (وان تعدّوا نعمة اللّه لاتحصوها إنّ اللّه لغفور رحیم).

و درسورها ابراهیم، پس از برشماری برخی نعمتهای الهی، نحل/18 می فرماید:

 

(وآتاکم من کلّ ماسألتموه وإن تعدّوا نعمة اللّه لاتحصوها إنّ الإنسان لظلوم کفّار)/34.

 

نعمت در فرهنگ اسلامی کار بردهای تربیتی، اعتقادی و جهان شناختی ویژه ای دارد که شایسته پژوهشی مستقل و دقیق است.

3 . یاد آخرت، روز قیامت و تدبّر در مواقف و چگونگی حساب، خود مکتب تربیتی است. یکی از روشهای اصولی تهذیب و انسان سازی قرآن، بیان شرح حال انسان در قیامت و روز حساب است. روزی که انسان پدر و مادر نشناسد و مادر و پدر بچه و برادر را وانهند و در غم سرنوشت خویش باشند:

(یوم یفرالمرء من اخیه وامّه وابیه وصاحبته وبنیه. لکل امری منهم یومئذٍ شأن یغنیه) عبس/34.

روزی که دهان شیر خوارگان وانهند:

 

(یا ایها النّاتقوا ربّکمْ إنّ زلزلة الساعة شیء عظیم. یوم ترونها تذهل کلُّ مرضعة عمّا ارضعت وتَضعُ کلّ ذاتِ حملٍ حملها وتری النّاس سکاری وما هم بسکاری ولکنّ عذاب اللّه شدید.) حج 1 ـ 2

 

4 . معصیت و گناه، جان را آلوده کند.آلوده به هو، قدرت اوج ندارد. از عبادات بهره بایسته نمی برد. این است که در فرهنگ تربیتی اسلام، پارسایی یکی از دو بال عروج انسان است. ترک گناه، روح و روان آدمی را در برابر دامهای شیاطین، برومند و هوشیار می کند. هر ترک گناهی، حرکتی به سوی سازندگی در درون خود دارد.

5 . کسانی که امید رستگاری در وجودشان نمرده است و آینه فطرت آنان با دود هوس، بی فروغ نگشته است، به گاهی که به بیراهه افتند، زود متوجه شده به راه بازگشته، جبران می کنند:

 

(ان الّذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشّیطان فتذکروا فاذاهم مبصرون).

 

6 . دروغ و غیبت خوره فطرت آدمی و تباه گر روح الهی اوست; زیرا: دروغ، قلب واقعیت و پا نهادن بر حقیقت است. هر دروغ در درون خود، وارونه گر قلب و جان است. فاصله گرفتن از حق و سپردن زمام جان به سراب کویرستان عدم است. این است که دروغ کلید همه گناهان است و تباه گر ایمان انسان:

(إنّ الکذب خراب الایمان)، (الکذب شین الأخلاق). غیبت نیز، افزون بر آن که از بین بردن شخصیت همنوعان است و غیبت کننده از بین برنده آبرو و قاتل حیثیت مسلمان است، تباه گر انسانیّت خود انسان است; چه هر غیبتی، فرومایگی و زبونی پذیری را به همراه دارد: (الغیبة جهد العاجز).

7 . منهاج النجات با اسلوبی مشابه احیاء العلوم غزالی ومحجّة البیضاء، فصل بندی شده است. این کتاب، با حجمی کم، همه معارف و آداب و اخلاق را در بردارد: باب اوّل آن در اعتقادات پنج گانه است.

باب دوّم آن در تقواست.

باب سوّم واجبات و طاعات اعضاء و جوارح انسان را بر می شمرد.

باب چهارم گناهان اعضاء وجوارح.

سپس فصلی را به طاعتهای قلب و گناهان آن ویژه کرده و در پایان به آداب و اخلاق اجتماعی مؤمن، با عنوان: آداب صحبت و معاشرت پرداخته است. این کتاب توسط آقای رضا رجب زاده ترجمه و در زمستان 1366، چاپ و نشر شده است.

8 . یاد خد، گر چه بازبان نیکوست وممکن است سالک را به مرحله بالاتر آن برساند، ولی آن ذکری، قلب را اصلاح کند که همراه با توجّه قلب، به حقیقت، ذکر باشد که (فی الذّکر حیاة القلوب).

استمرار ذکر، زاد و توشه روح است، عیوب نفس را علاج کند و کلید اُنس با حق شود:

 

(مداومة الذّکر قوت الارواح ومفتاح الصلاح).

 

 

(ذکر اللّه دواء اعلال النّفوس).

 

 

(الذّکر مفتاح الانس) غررالحکم

 

امام علی(ع)، کلامی بلند و دل انگیز در حقیقت و شرایط ذکر دارند:

 

(لا تذکراللّه سبحانه ساهیا ولاتنسه لاهیا واذکره ذکراً کاملاً یوافق فیه قلبک لسانک و یطابق اضمارک اعلانک ولن تذکره حقیقة الذّکر حتّی نفسی نفس فی ذکرک وتفقدها فی امرک) غرر الحکم

 

9 . درباره آداب خوردن، ر . ک: (المحجّة البیضاء فی تهذیب الاحیاء)، ج5/169.

پرخوری، حجاب سالک است; زیرا (لایدخل ملکوت السّماء قلب من ملأبطنه).

10 . ر . ک: (آداب الصلواة)، امام خمینی /31.

11 . دعای مصباح، معارف بلندی در توحید و شگفتیهای آفرینش دارد. خواندن این دع، با توجّه به معانی آن، روح را اوج می بخشد.

12 . تسبیح حضرت زهرا(س) از ذکرهایی است بسیار مورد توجّه عارفان سالکان. در گفتار امامان معصوم(ع) نیز، به مواظبت و خواندن آن سفارش بسیار شده است و حتّی مصداق آیه شریفه: (اذکرواللّه ذکر کثیراً) شمرده شده است:

زراره از امام صادق نقل می کند که آن حضرت فرمود:

 

(تسبیح فاطمة الزّهر، علیها السلام، من الذّکر الکثیر الّذی قال اللّه عزّوجل: (اذکروا للّه ذکراً کثیراً) اصول کافی، ج2/286.

 

13 . ر . ک (اصول الکافی)، ج2، کتاب فضل القرآن.

14 . ر . ک: (رسالة لقاء اللّه) عارف ربانی آقا میرزا جواد ملکی تبریزی.

15 . در اصطلاح عرفاء، به این ذکر که آیه ای از قرآن است ذکر یونسیّه گویند. این ذکر، بسیار مورد توجّه و توصیه عارفان شیعه بوده است. ملاحسینقلی همدانی، این ذکر را مجرّب در تصفیه قلب و رسیدن به حالات ملکوتی شمرده است.

16 . دعای کمیل، معانی و معارف بلند و نورانی دارد که انسان کاملی چون: مولای موحّدان، به عارف و عالمی بزرگ و بلند مرتبه، جناب کمیل، آموخته است، آن هم با زبان دعا ومناجات، با چنان کلماتی بلیغ و نوایی ملکوتی.

17 . دعاهای پانزده گانه ای است از امام سجّاد. در حقیقت امام چهارم، برای نفس سالک پانزده مقام قرار داده است و برای هر مقامی دعایی و ذکری. دعایی که هم وضعیّت انسان را در آن مقام روشن می کند و هم او را به پله بعدی اوج می دهد. جمله های این مناجاتهای پانزده گانه،چنان آهنگین هستند که روح را با خود اوج می دهند و انسان را از خود بی خود می کنند. سالک باید حال و مقامش را بشناسد به تناسب حال خود یکی از مناجاتها ر، ذکر مدام خویش کند.

18 . این دو تسبیح، اگر ازروی عرفان به گستره معنی و حقیقت بلند آنها باشد، نفس را کمال بخشد.

19 . ر. ک: در کتابهای ادعیه، تعقیب نماز عصر و آداب عصر جمعه.

20 . نزدیک ترین حالت بنده به معبودش، سجده است. آنانی که لذّت قرب حق را در سجده می یابند، دل از آن مقام بر نمی دارند و سجده را طولانی می کنند.

به فرموده امام رضا(ع):(اقرب ما یکون العبد من اللّه تعالی وهو ساجد و ذلک قوله تعالی: (فاسجدو اقترب).وسائل الشیعه، ج4/ 679                              پایگاه  حوزه



:: برچسب‌ها: اصحاب یمین , استغفار , مرگ , نماز , روزه ,
:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
در«اللئالی المخزونه»ی ملا محسن فیض کاشانی آمده است که از جمله ختم های مجرب که برای قضای حاجات بسیار موثر است، ختم صلوات است و آن چند نوع می باشد .

اول آنکه برای قضای حاجت و دفع بلیات و نجات از ناراحتی ها و رسیدن به مقاصد و مطالب ، چهارده هزار صلوات می فرستدو هر بار که صلوات را که تمام می کند به ترتیب به یکی از چهارده معصوم علیهم السلام هدیه می کند . تا حضرت صاحب الامرعلیه السلام.

دوم ،نوع دیگر آن که برای هر مطلبی و هر حاجتی هر روز هزار صلوات بر محمد و آل محمد بفرستدتا دو ماه متوالی و چون مدت تمام شد آن مطلب هم انشاءالله برآورده می شود .

سوم ، نوع دیگر که برای حاجات بزرگ و ادای دین از جمله مجربات است به این طریق است که شب جمعه غسل نماید و شب های بعد غسل ضرورت ندارد.پس در شب اول که همان شب جمعه است ، بگوید:(اللّهم صلّ علی محمّد و ال محمّد).

شب شنبه(اللّهم صلّ علی امیر المؤمنین)

شب یکشنبه(اللّهم صلّ علی فاطمة)

شب دوشنبه (اللّهم صلّ علی الحسن )

شب سه شنبه(اللّهم صلّ علی الحسین)

شب چهارشنبه(اللّهم صلّ علی علیّ بن الحسین)

شب پنج شنبه(اللّهم صلّ علی محمّد بن علیّ)

شب جمعه دوم (اللّهم صلّ علی جعفر بن محمّد)

شب شنبه(اللّهم صلّ علی موسی بن جعفر )

شب یکشنبهاللّهم صلّ علی علیّ بن موسی )

شب دوشنبه(اللّهم صلّ علی محمّد بن علیّ)

شب سه شنبه (اللّهم صلّ علی علیّ بن محمّد)

شب چهار شنبه(اللّهم صلّ علی الحسن بن علیّ)

شب پنجشنبه(اللّهم صلّ علی الحجّة بن الحسن)

شب جمعه سوم(اللّهم صلّ علی العبّاس الشّهید)

یعنی دو هفته طول می کشد.

منبع:

اللئالی المخزونه / ص ۵۹



:: بازدید از این مطلب : 466
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
مرحوم شیخ علی اکبر تربتی که از وعاظ بسیار گرانقدر قم بودند، ختم صلواتی را تعلیم می دادندو آن را از میرزای بزرگ شیرازی نقل می کردندکه به این شرح است:

در زیر آسمان،بالای پشت بام،، در وقت خاصی ، روزاول هزارویک صلوات به نیّت حضرت رسول اکرم صلّ الله علیه و آله و سلّم اهدا کنید و تسبیح را  در همان محل بگذارید بماند. روز دوم برای امیر المومنین علیه السلام ،روز سوم برای حضرت زهرا سلام الله علیها ،روز چهارم برای امام حسن علیه السلام ، همین طور برای هر یک از ائمه تا امام حسن عسکری علیه السلام  اهدا کنید. برای امام عصر عجّ الله تعالی فرجه الشریف به عنوان گرو نگه دارید و عرض کنید اگر فردا حاجتم رواشد هزار صلوات  هم برای شما می فرستم و گرنه می ماند تا زمانی که حاجتم برآورده شود. ان شاءالله حاجت روا می شوید و این عمل مجرب است.

 منبع:

داستان هایی از عنایات اولیاء دین / ص ۱۶۸



:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی
شیخ واعظی سبزواری فرموده اند:وقتی مشکلی برایتان پیش می آید به ادعیه مفاتیح الجنان مراجعه کنیدو پانزده صلوات برای مادر حضرت ابوالفضل علیه السلام (حضرت ام البنین علیها السلام) نذر کنید که حتما تاثیر می گذارد.

 

منبع:

طوبای کربلا /ص ۴۷



:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : غلامرضا طائبی

آداب سائر و سالک الی الله

 

     1) قرآن ، که صورت کتیبّۀ انسان کامل- أعنی حقیقت محمّدیّه(صلی الله علیه و آله و سلّم) است،به اندازه ای که از آن بهره برده ای به حقیقت خاتم(صلی الله علیه و آله و سلّم)تقرّب یافته ای:إقرأ و ارقه(بخوان و بالا برو).

    رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم)فرمود:« إنّ هذا القرآن مأدبة، فتعلّموا مأدبته ما استطعتم، و إنّ أصفر البیوت لجوف(لبیت – خ) أصفر من کتاب الله تعالی»؛ یعنی این قرآن سفرۀ الهی(ادبستان الهی)است،پس از این ادبستان به مقدار استطاعتتان تعلیم گیرید،و همانا تهی ترین خانه ها آن است که از کتاب خداوند تعالی تهی باشد.

   پس ای اخوان صفا و خلّان وفا به مأدبه ای آیید که : فیها ما تشتهی الأنفس و تلذّ الأعین،یعنی در آن مأدبه آنچه اشتهای جان دارید موجود است و آنچه چشمها را می برد متحقّق است.

   عرفان و برهان و قرآن از هم جدایی ندارند و عرفان و برهان از بطون و اسرارند و بیانگر و زبان منطق وحی اند و قرآن و عرفان و برهان مساوی با انسان کامل اند که حجّت الله و قطب عالم امکان،و واسطۀ فیض الهی،و معصوم است و جان او وعای حقایق قرآن است.

   2) آیۀ عباد الرحمن ، آخر سورۀ فرقان،از (عباد الرّحمن الّذین یمشون علی الأرض) تا آخر سوره،هر یک،دستور العمل کاملی است.

   3) در باب سیزذهم و باب بیستم ارشاد القلوب دیلمی آمده است که:

   قال النّبیّ (صلّی الله علیه و آله و سلّم):یقول الله تعالی:«من أحدث و لم یتوضّأ فقد جفانی،و من أحدث و توضّأ و لم یصلّ رکعتین فقد جفانی،و من صلّی رکعتین و لم یدعنی فقد جفانی،و من أحدث و صلّی رکعتین و دعانی فلم أجبه فی ما یسأل من أمر دینه و دنیاه فقد جفوته،و لست بربّ جاف»؛ یعنی نبی(صلّی الله علیه و آله ) فرمود که خداوند تعالی می فرماید:کسی که دچار حَدَث بشود و وضوء نگیرد پس به تحقیق مرا ستم کرده است،و کسی که محدث شد و وضوء گرفت ولی دو رکعت نماز نگذارد،پس به من جفا کرد،و کسی که دو رکعت نماز بخواند و مرا نخواند(یعنی  چیزی از من نخواهد)پس به من جفا کرد،و کسی که محدث شد و دو رکعت نماز گذارد و مرا خواند،پس من جوابش را در آنچه که از امر دین دنیایش خواسته است ندادم پس همانا من به او ستم کردم در حالیکه من پروردگار جفا کار نیستم.

   حالا که در این عمل سهلِ رخیص چنین نتیجۀ عظیمِ نفیس است،خوسا به حال آنکه از علوّ همّت خود بعد از ادای این دستور از حق تعالی مطلبی بخواهد که آن را زوال و نفاد نباشد،أعنی حلاوت ذکر و لذّت لقاء و شرف حضور بخواهد(اللّهم ارزُقنی حلاوةَ ذکرِک و لقائَک و الحضورَ عندک) ،و زبان حالش این باشد که:

   ما از تـو نـــــداریم به غیــر از تـو تمنــّا       حلوا به کسی ده که محبّت نچشیده است

   4) (و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا).فضول طعام مُمیت قلب است،و مفضی به سرکشی نفس و طغیان او است،و از اجلّ خصال مؤمن جوع است.

              نه چندان بخور کز دهانت بر آید                   نه چندان که از ضعف جانت بر آید

   5) همانطور که فضول طعام مُمیت قلب است، فضول کلام نیز از قلب قاسی بر خیزد.از رسول الله(صلّی الله علیه و آله و سلّم)روایت است که:

   «کلام به غیر ذکر خدا را زیاد نکنید،چون که کثرت کلام به غیر ذکر خداوند،برای دل قساوت می آورد و همانا دورترین مردم از خداوند،قلب قاسی است».

   6) محاسبت نفس ،که امام کاظم(علیه السلّام) فرمود:«از ما نیست کسی که درهر روز،خودش را محاسبه نمی کند،که اگر عمل خوبی انجام داد از خداوند طلب زیادی آن نماید و اگر عمل بدی را مرتکب شد طلب مغفرت از پیشگاه خدا کند و بسوی او توبه نماید».

   7) مراقبت ، و این مطلب عمده است.

   قال الله تعالی :« و کان الله علی کلّ شیء رقیباً» ،یعنی خداوند بر هر چیزی نگهبان است..

   و قال النّبیّ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) لبعض أصحابه: «اعبد الله کأنّک تراه، فإن لم تکن تراه فهو یراک»،یعنی حضرت به بعضی از اصحابش فرمود:«عبادت کن خدا را مثل اینکه او را می بینی،پس اگر تو او را         نمی بینی،پس او تو را می بیند».

   8) ادب مع الله در هر حال، در باب چهل و نهم ارشاد القلوب دیلمی آمده است:روایت شده که نبیّ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به سوی گوسفندانش خارج شد در حالیکه چوپان آنها را برهنه دید که داشت لباسش را از شپش پاک می کرد(و خودش لخت و برهنه بود)و تا حضرت را دید لباس پوشید،پس حضرت به او فرمود:

   برو که احتیاجی برای ما در چوپانی تو نیست،پس چوپان به حضرت عرض کرد برای چه؟حضرت در جواب فرمود:ما اهل بیتی هستیم که کسی را که ادب با خداوند را حفظ نمی کند و از او در خلوتش حیاء نمی کند،استخدام نمی کنیم و به کار نمی گیریم.

   9) عزلت ، که سلامت در عزلت است،با خلق باش و نباش.

          هرگز میان حاضـر و غایب شـنیده ای             من در میان جمع و دلم جای دیگر است

   10) تهجّد ، (و من اللیل فتهجّد به نافلةً لک عسی أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً و قل ربّ أدخلنی مدخَل صدق و أخرجنی مخرَج صدق و اجعل لی من لدنک سلطاناً نصیراً)  

   11) تفکّر ، قال الله تعالی: «الّذین یذکرون الله قیاماً و قعوداً و علی جنوبهم و یتفکّرون فی خلق السّموات و الأرض ربّنا ما خلقت هذا باطلاً سبحانک فقنا عذاب النّار.» 

   12) ذکر الله تعالی در هر حال ،قلبی و زبانی، قوله سبحانه: «و اذکر ربّک فی نفسک تضرّعاً و خیفةً و دون الجهر من القول بالغدوّ و الآصال و لا تکن من الغافلین*إنّ الّذین عند ربّک لا یستکبرون عن عبادته و یسبّحونه و له یسجدون . »

   13) ریاضت در طریق غلم و عمل بر نهج و روشی که در شریعت محمّدیّه(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مقرّر است و بس،که علم و عمل برای طیران به اوج کمال و عروج به معارج به منزلت دو بالند.

   14) اقتصاد ، یعنی میانه روی در مطلق امور،حتّی در عبادت.

   15) مطلب در دو کلمه است:تعظیم امر خالق،و شفقت با خلق.

           فرزانه آن که خواهد تعظیم امر خالق              دیگر که باز دارد از خلق شرّ و شورش 

منبع:کتاب حامل اسرار حضرت استاد صمدی آملی /ص ۴۸

(به نقل از نامه ها برنامه ها علامه ذوالفنون حسن زاده آملی حفظه الله/ص ۲۶)

 

ملتمس دعا



:: برچسب‌ها: آداب , سالک الی الله , عرفان ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1390 | نظرات ()